Onze senior consultant Johan Kalkoven is sinds een aantal jaren als gastdocent Supply Chain Management verbonden aan de bachelor-opleidingen van Hogeschool van Amsterdam. De HvA vroeg hem om zijn ervaringen als consultant te vatten in een interactieve case voorvierde jaars studenten.
Deze vraag is Johan op het lijf geschreven, want hij is al jaren van mening dat case-gerichte opleidingen leiden tot succesvolle studenten. Immers het leren van supply chain theorie gaat beter en is leuker aan de hand van een praktijkcase. Onze jarenlange ervaring bij Philips Semiconductors (nu NXP Semiconductors) komt daarbij goed van pas. In overleg met NXP verwerkt Johan deze kennis tot een pittige case waar zelfs vierderjaars studenten Logistiek en Transport hun tanden op stuk kunnen bijten. Vanzelfsprekend maken we daarbij gebruik van randomgegevens over gefantaseerde producten.
In de case mogen de studenten stoeien met een aantal specifieke supply chain concepten, zoals onder andere:
- Integraal Logistiek Concept (ILC). Het ontwikkelen van een blauwdruk (grondvorm van de logistiek, besturingsconcept en invulling van de logistieke ICT) van de organisatie op basis van de visie, missie en strategie van het bedrijf.
- Sales and Operationsplanning. Het balanceren op strategisch niveau van de toekomstige vraag en aanbod.
- Resourceplanning. Het omzetten van de verwachte omzet en vraag naar een bedrijfsmiddelenplan.
- MPS. De plannen van het S&OP worden vervolgens omgezet in concrete productieplannen.
Tijdens de uitvoering van de case hebben de studenten vele zwetende uurtjes op de HvA doorgebracht. Het viel zelfs de opleidingsmanager op dat er zoveel studenten op de school aanwezig waren. De resultaten zijn er ook naar: het niveau van de gepresenteerde rapporten was indrukwekkend.