1.1 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder: Algemene Voorwaarden: deze
algemene voorwaarden.
Cliënt: de partij die aan Opdrachtnemer een opdracht geeft. Aanbieding: een document
van Opdrachtnemer waarin de Algemene Voorwaarden van toepassing worden verklaard en
waarin de diensten die Opdrachtnemer gaat verlenen worden omschreven.
Opdrachtnemer: OAE Consultants, gevestigd te Alkmaar, Comeniusstraat 12, 1817 MS,
ingeschreven bij Kamer van Koophandel onder het nummer 54183820.
Overeenkomst: de Algemene Voorwaarden en de Aanbieding tezamen met eventuele
andere documenten en voorwaarden die in de verhouding Opdrachtnemer en Cliënt op de
dienstverlening van toepassing zijn en waarnaar uitdrukkelijk in de Aanbieding wordt
verwezen.
Werkzaamheden: de door Opdrachtnemer ingevolge de Aanbieding voor een Cliënt te
verrichten werkzaamheden.
Artikel 2. Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden, aanbieding en overeenkomst
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en
overeenkomsten tot het verrichten van diensten door Opdrachtnemer behoudens voor
zover partijen schriftelijk uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen.
2.2 Aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij door Opdrachtnemer anders is aangegeven. De
Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Cliënt de Aanbieding (mondeling dan
wel schriftelijk dan wel elektronisch dan wel stilzwijgend) bevestigt dan wel op het moment
dat de Werkzaamheden een aanvang nemen.
2.3 Toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van Cliënt wordt
uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Artikel 3. Tarieven en betaling
3.1 Alle prijzen en tarieven opgenomen in de Aanbieding zijn exclusief omzetbelasting
(BTW) en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd..
3.2 Indien tijdens de looptijd van de Overeenkomst de datum van 31 december passeert, is
Opdrachtnemer gerechtigd voor de in het volgende jaar te verrichten werkzaamheden zijn
prijzen en tarieven aan te passen. Opdrachtnemer zal deze aanpassingen schriftelijk
aankondigen met inachtneming van een termijn van ten minste één maand voor de
ingangsdatum. Indien de aanpassing de gangbare indexeringen overstijgen en Cliënt niet
akkoord wenst te gaan met de Opdrachtnemer kenbaar gemaakte aanpassing van prijzen
en tarieven, is Cliënt gerechtigd binnen 7 dagen na dagtekening van de bedoelde
kennisgeving de Overeenkomst schriftelijk op te zeggen tegen de datum waarop de prijs-
of tariefsaanpassing in werking zou treden.
3.3 Bij gebreke van specifieke condities zal Cliënt binnen 30 dagen na factuurdatum
betalen. Reclames ten aanzien van de factuur dienen binnen acht dagen na ontvangst van
Algemene voorwaarden OAE Consultants 2
de factuur schriftelijk aan Opdrachtnemer te worden medegedeeld.
3.4 Bij gebreke van tijdige betaling is Cliënt zonder ingebrekestelling of aanmaning en
onverminderd de overige rechten van Opdrachtnemer in verzuim en zal Cliënt de dan
geldende wettelijke rente (als bedoeld in artikel 6:119aBW) verschuldigd zijn over het
openstaande bedrag vanaf de vervaldatum van de factuur tot de dag van betaling.
3.5
Indien Cliënt ook na schriftelijke aanmaning niet betaalt, is hij naast het alsdan
verschuldigde bedrag tevens gehouden tot vergoeding aan Opdrachtnemer van alle in
redelijkheid gemaakte gerechtelijke en (buiten)gerechtelijke (incasso)kosten,
advocatenkosten daaronder begrepen, die Opdrachtnemer maakt als gevolg van de niet-
nakoming door Cliënt van diens betalingsverplichtingen. De hoogte van deze kosten wordt
bepaald op minimaal 15% van het totaal verschuldigde bedrag.
Artikel 4. Vertrouwelijkheid en geheimhouding
4.1 Iedere partij zal alle redelijkerwijs te nemen voorzorgsmaatregelen treffen teneinde de
van de andere partij ontvangen vertrouwelijke informatie geheim te houden.
4.2 Partijen zullen niet zonder schriftelijke toestemming van de andere partij(en) in
publicaties of reclame-uitingen melding maken van het bestaan en/of de inhoud van enige
tussen hen gesloten Overeenkomst en/of de in het kader van een Aanbieding uitgevoerde
werkzaamheden en/of de verkregen resultaten daarvan.
Artikel 5. Intellectuele eigendom
5.1 Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor met betrekking tot producten van de
geest die zij gebruikt of heeft gebruikt dan wel ontwikkelt of heeft ontwikkeld in het kader
van de uitvoering van de dienstverlening, tenzij partijen anders nadrukkelijk overeenkomen.
5.2 Cliënt heeft het recht om de in het vorige lid genoemde documenten en andere werken
voortvloeiende uit de Werkzaamheden uitsluitend te gebruiken voor het doel waarvoor zij
zijn verstrekt en daarvan voor eigen gebruik afschriften te maken.
5.3 Cliënt staat ervoor in dat geen rechten van derden zich verzetten tegen
beschikbaarstelling van apparatuur, programmatuur of andere materialen ten behoeve van
de uitvoering van de Overeenkomst. Cliënt vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken
van derden ter zake deze beschikbaarstelling en het gebruik dat van de beschikbaar
gestelde apparatuur, programmatuur of andere materialen wordt gemaakt.
Artikel 6. Verplichtingen van partijen
6.1 Opdrachtnemer is gehouden zijn Werkzaamheden onafhankelijk, naar beste weten en
kunnen uit te voeren.
6.2 Indien Opdrachtnemer bij de aanvaarding en/of de uitvoering van zijn Werkzaamheden
geconfronteerd wordt met feiten of omstandigheden die de voortgang van zijn
Werkzaamheden en/of het resultaat van zijn diensten negatief zouden kunnen beïnvloeden,
zal Opdrachtnemer Cliënt daarvan zo spoedig mogelijk in kennis stellen.
6.3 Cliënt zal aan Opdrachtnemer tijdig, in de gewenste vorm en op gewenste wijze alle
gegevens en bescheiden verschaffen en alle medewerking verlenen, die Opdrachtnemer
nodig heeft voor de juiste uitvoering van de Werkzaamheden. De uit de vertraging in de
uitvoering van de Werkzaamheden voortvloeiende extra kosten en extra honorarium
ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde
gegevens en bescheiden als genoemd in dit artikel of door het niet, niet tijdig of niet
Algemene voorwaarden OAE Consultants 3
behoorlijk verlenen van medewerking, waaronder het beschikbaar stellen van medewerkers,
zijn voor rekening van Cliënt.
6.4 Indien voor de uitvoering van de Werkzaamheden relevante gegevens niet, niet tijdig of
niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking van Opdrachtnemer staan of indien Cliënt
op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft Opdrachtnemer het recht tot
opschorting van de uitvoering van de Overeenkomst en heeft hij het recht om de daardoor
ontstane kosten volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening te brengen.
6.5 Door Opdrachtgever verstrekte gegevens zullen juist en volledig zijn, ook indien deze
van derden afkomstig zijn.
6.6 Partijen zullen over en weer gedurende de looptijd van de Overeenkomst alsmede één
jaar na beëindiging daarvan, medewerkers, die betrokken zijn geweest bij de uitvoering van
die Overeenkomst, niet in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich
laten werken, anders dan na voorafgaande schriftelijke toestemming van de wederpartij.
Cliënt staat ervoor in dat het bepaalde in dit lid tevens zal worden nagekomen door met
Cliënt gelieerde derden, zoals maatschappijnein (en/of buiten) Nederland, die behoren tot
het concern van Cliënt of het concern waar Cliënt deel van uitmaakt.
6.7 Termijnen waarbinnen de Werkzaamheden dienen te worden afgerond, zijn slechts te
beschouwen als een fatale termijn indien dit uitdrukkelijk is overeengekomen. De
Overeenkomst kan in geen geval wegens termijnoverschrijding worden ontbonden. Voorts
is Opdrachtnemer in geen geval schadeplichting wegens termijnoverschrijding.
Artikel 7. Wijzigingen, meer- en minder werk
7.1 Cliënt aanvaardt dat, indien de te leveren diensten en/of werkzaamheden worden
uitgebreid of gewijzigd, het tijdstip van voltooiing van de werkzaamheden en de begrote
kosten daardoor kunnen worden beïnvloed.
7.2 Opdrachtnemer zal Cliënt zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen, indien zich
omstandigheden voordoen die leiden tot bijstelling van de Overeenkomst en/of de
verwachte inzet, kosten en tijdsduur.
Artikel 8. Overdracht en onderaanneming
8.1 Partijen zijn niet gerechtigd de rechten en verplichtingen uit de overeenkomst zonder
schriftelijke toestemming van de andere partij aan een derde over te dragen. Deze
toestemming zal niet zonder redelijke grond worden geweigerd. De toestemming
verlenende partij is echter gerechtigd aan het verlenen van deze toestemming voorwaarden
te verbinden.
8.2 Indien Opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wil maken van de
diensten van derden, zal hij Cliënt daarvan tijdig mededeling doen. Cliënt zal zich niet op
onredelijke gronden verzetten tegen de inzet van deze derden.
Artikel 9. Aansprakelijkheid
9.1 Opdrachtnemer zal de Werkzaamheden (en eventueel meerwerk) naar beste kunnen
verrichten en daarbij de deskundigheid en zorgvuldigheid in acht nemen die van hem kan
worden verwacht. Opdrachtnemer is alleen aansprakelijk als Cliënt aantoont dat Cliënt
schade heeft geleden door een wezenlijke fout van Opdrachtnemer.
9.2 De totale aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in geen geval hoger dan de over de
laatste drie maanden verschuldigde vergoeding van Cliënt aan Opdrachtnemer, behoudens
Algemene voorwaarden OAE Consultants 4
opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van leiddinggevend personeel van
Opdrachtnemer.
9.3 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, verliezen, letsel, kosten,
gevolgschade, vervolgschade, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie die
ten gevolge van of in verband met de Overeenkomst ontstaan, tenzij dit te wijten is aan
opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van leiddinggevend personeel van
Opdrachtnemer.
9.4 Opdrachtnemer zal bij de inschakeling van derden de nodige zorgvuldigheid in acht
nemen. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor fouten en/of tekortkomingen van deze
derden. Dit geldt niet voor derden die als onderaannemer en onder verantwoordelijkheid
van Opdrachtnemer optreden.
Artikel 10. Vrijwaring
10.1 Cliënt zal Opdrachtnemer vrijwaren voor alle aanspraken van derden die voortvloeien
of verband houden met het aangaan en/of uitvoeren van de Overeenkomst, tenzij deze
aanspraken het gevolg zijn van opzet dan wel bewuste roekeloosheid aan de zijde van
leidinggevend personeel van Opdrachtnemer.
Artikel 11. Overmacht
11.1 Indien een der partijen wordt getroffen door een situatie van overmacht zal hij daarvan
zo spoedig mogelijk mededeling doen aan de andere partij. Partijen zullen in overleg tot
een redelijke oplossing trachten te komen.
11.2 Indien een der partijen ten gevolge van overmacht zijn prestatie langer dan drie
maanden opschort, hebben partijen het recht om de Overeenkomst door middel van een
aangetekend schrijven, zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden.
Artikel 12. Ontbinding
12.1 Buiten hetgeen elders in de Overeenkomst is bepaald, is ieder der partijen gerechtigd,
zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling is vereist, buiten rechte de overeenkomst
met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien de andere partij:
(voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of hem (voorlopige) surseance van
betaling wordt verleend, de andere partij zijn faillissement aanvraagt of in staat van
faillissement wordt verklaard;
de onderneming van de andere partij wordt geliquideerd; de andere partij zijn huidige
onderneming staakt, of een aanmerkelijk deel van het vermogen van de andere partij
beslag wordt gelegd, danwel indien de andere partij anderszins niet langer in staat
moet worden geacht de verplichtingen uit de overeenkomst na te kunnen komen.
12.2 Buiten hetgeen in het vorige lid en elders in de overeenkomst is bepaald, is ieder der
partijen gerechtigd de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven buiten
rechte te ontbinden indien de andere partij, na deugdelijke en zo gedetailleerd mogelijke
schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van
de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen
ingevolge de overeenkomst.
Artikel 13. Nawerking
13.1 Alle rechten en verplichtingen voortvloeiende uit de Overeenkomst welke naar hun
Algemene voorwaarden OAE Consultants 5
aard bestemd zijn om ook na beëindiging en/of ontbinding van de Overeenkomst voort te
duren, blijven onverminderd van kracht tussen Opdrachtnemer en Cliënt.
Artikel 14. Toepasselijk recht en forumkeuze
14.1 Overeenkomsten tussen Cliënt en Opdrachtnemer worden beheerst door Nederlands
recht.
14.2 Alle geschillen welke tussen partijen ontstaan, vallen onder de exclusieve competentie
van de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Opdrachtnemer is gevestigd, tenzij
partijen overeenkomen hun geschil anders te (doen) beslechten.